Real Farm Food - Tihany

malackrumpli

Idén halban utazunk (erősebben)

2022. július 02. - fekete-barany.blog.hu

Érdekes megfigyelni, hogy a balatoni klasszikus vendéglátás ma már nagyobb részben utazik burger-pulledpork-pizza vonalon mint édesvízi hal ételekben. Mivel talán az első fecskék voltunk 9-10 éve ezen könnyen értelmezhető és befogadható bisztró tételek balatoni meghonosításában, így a tendencia ócsárolásától inkább eltekintek (azért majd lesz egy burger-pulled pork poszt).

Nos, azt gondolom, hogy az idei év mottója az édesvízi hal (+ a bio zöldségek vonalán egy kis nyersesség, minimális beavatkozás annak érdekében, hogy a nyári melegben az eredeti ízében lehessen ezeket a fantasztikus termékeket kóstolni).

Szóval a hal. Nem Ukrán, nem Egyiptomi haltenyészet. Zárójeles megjegyzés, hogy az általunk használt csúcsminőségű halak nagykereskedelmi beszerzési ára 1,5-2-szeres mint a túltenyésztett ipari halak árai, néhány tétel (pl. csuka) pedig bélszin és hízott libamáj áron elérhető.... Cserébe mit kapunk? Csodát. Az Akasztói ponty és Harcsa például szerintem világszínvonalú. Korábban (8-10 szezonnal ezelőtt korábban) a Hortobágyi bio halakat használtuk, ponty, busa, amúr, elképesztő volt mind, olyan hatást gyakoroltak ránk és a vendégeinkre, hogy a haltól elfordult vendégek megtértek korábbi hitükhöz és évekig halazni jártak hozzánk.

Nézd mit találtam 2013-ból?

Persze jó lenne a Balatoni ponty is, de az nincs, csak 2 év letöltendő kockáztatásával. Ha már balatoni vad ponty, én nem értem, hogy miért vagyunk elzárva ettől a csodálatos terméktől. Azt értem, hogy félünk a túlhalászástól, de akkor szabályozott körülmények között kéne halászni és a minőséget megillető áron betenni a balatoni gasztronómiába. Hol van az az ár? Inkább nem írom le, de annyit elárulok, hogy a balatoni vad ponty egészen biztosan világszínvonalú, sokkal de sokkal értékesebb mint a gyakran fogyasztott tengeri halak többsége (milliószor jobb mint a lazac), szerintem az egyik legfontosabb és legértékesebb gasztró alapanyagunk lehetne. Biztosan sokan szoknának vissza a halfogyasztásra a rossz minőségű, íztelen és gyakran zsíros ipari tenyészetekből származó valamik után.

No de mi lesz a mi halvonalunkkal? A mostani kínálatot mutatom azzal a megjegyzéssel, hogy napi-heti szinten változtatunk, tételeket cserélünk, de a stílus és a megközelítés (és az alapanyag minőség) változatlan lesz.

Sűrű paszírozott ponty halászlé hasaljával vagy saját belsőségével

Harcsa derék bőrén sütve, sült kápia krém, zöldsaláta fermentált retekkel, besütött édeskömény

Ponty filé írdalva és rizsliszben sütve, cékla rizottó

Remélem még nem sok ez belőlünk...

Tegnap RTL, ma meg ez a cikk jelent meg. Már magam is soknak tartom ezt a nyilvánosságot (főleg a gyűlölködő kommenteket olvasva), de hát ez van a kocka el van vetve...

Kedves barátaink, vendégeink!! Érdekel a véleményetek, kérlek írjátok meg, hogy mit gondoltok erről a cikkről!!

Üdv

Tamás

Nyílt nap Zsámbokon

Régóta készültünk erre a rendezvényre, az Agri kulti (https://agrikulti.hu/) szervezett egy nyílt napot és gazdaság bemutatót Zsámbokon Bálint Eszter és Bálint Péter minősített bio birtokán. Péteréket pár éve ismerem, egyszerű okból... amikor nincs Balaton, akkor szombat reggel megyek a piacra venni a cuccokat egész hétre, ott gyorsan összebarátkoztunk, általában én vagyok az aki feltartja a sort mert élénk beszélgetésbe kezdünk....

Egy pár éve elszoktam a MOM-tól, inkább a Fény utcába megyek. A szombat azért fontos, mert a sok "őstermelői" asztal között nekem csak két olyan termelőt sikerült beazonosítani (na jó, hármat) akik valóban termelők és nem csak kereskedők. A termelők viszont hétköznap termelnek, ezért csak szombaton lehet velük találkozni. Menjetek minden szombaton a Fény utcai piacra, vegyetek sok jó dolgot a Bálintkerttől!! (a kommenteket megelőzve a 3 használható termelő: Bálintkert, vele szemben Hobl Magdi biotermelő, egy emelettel feljebb a paprikás bácsi)

Péteréktől már korábban is sokszor vettünk termékeket az étterem számára is, de kapcsolatunk csak idén futott fel, többek között Boldi (farm2fork.hu) segítségével, mivel a távolságokból adódó logisztikai problémát  nem mindig tudjuk nyáron kezelni, Boldiék viszont profik ebben.

Szóval a Bálintkert...

Elképesztő amit létrehoztak. Aki dolgozott már fóliában az ránéz ezekre a gyönyörű sorokra, a végtelen mennyiségre és megemeli a kalapját. Nagyon nagy munka, sok áldozatvállalás, igazi elszántság kell ilyen állapotba hozni egy gazdaságot. A bio szemlélet (bár erőt ad) azért még nehezíti a dolgukat, de a végeredmény parádés.

A bemutatón és kóstoláson szó volt az agrikulti tevékenységéről, valamint az séfek és termelők együttműködésének javításáról. Jó kis csapat jött össze itt volt velünk (most a teljesség igénye nélkül leszek..) Segal Viktor, Nemesvölgyi Attilláék (Babka), Varjú Viktor, Ruprecht László....

Szép nap volt, köszönjük!!

Balaton és az elszálló árak

Avagy látlelet a hazai vendéglátás jelenéről...

Tele volt, tele van és tele lesz a sajtó az elszálló balatoni árakról. A hír igaz, de annyival érdemes ezt pontosítani, hogy egyáltalán nem balatoni problémáról van szó, az okok és az okozat mindenütt ott van, Budapesten is, illetve ott főleg.

Mivel ez az elmélkedés hosszú és unalmas lesz, ezért a végére szánt lényegi információt ide, az elejére írom, hogy akit nem érdekel a reggeli agymenésem az csak idáig olvassa el:

- Láthatóan jóval magasabb árképzés lesz mindenhol, a Balatonon is, ha körülnézünk a környezetünkben Tihany és Füred környékén már sok helyen érzékelhetően bekövetkezett az áremelés, bizonyos helyeken nevetségesen drasztikusan (már láttunk 1.500 Ft-os cappuccinót vagy 6-7.000 Ft-os főétel árakat nem túl színvonalas helyeken…).

Mi, a Malackrumpliban úgy döntöttünk, hogy egyenlőre NEM emelünk, megvárjuk az árképzés megváltoztatásával a nyarat. Azt szeretnénk, ha a jelenlegi moderáltabb árakon tudnátok fogyasztani nálunk, még nem követjük le az alapanyag és egyéb áremeléseket (lásd lentebb). Ha eljön az emelés elodázhatatlan ideje, akkor is mértékletesek leszünk, tudjuk nektek is nehéz idők jönnek, nem szeretnénk elveszíteni a törzsközönségünket.

És akkor a hosszabb elemzés:

1. Az alapanyag árak úgy repültek az egekbe, hogy eközben elég sok tételből hiány van (tehát egyszerre drága és nincs). Ma egy minőségi tejszín litere 2.500,- - 3.000,- Ft között van. Ez a vajjal együtt kb. két éve még a fele volt. Az étolaj úgy drágult kb. 50%-ot, hogy a Metro áruházban mennyiségi korlátozás van, visszavitették velünk a vásárolni kívánt mennyiséget (azt hiszem két flakon maradhatott). Még várjuk a hús drágulását, a takarmány árak az egekben, egy mázsa tritikálé 13-15.000,- Ft, ez pár éve 5-6.000,- Ft volt. Gondolom egyszerű belátni, hogy ha a disznó háromszor drágább takarmányt eszik akkor a hús ára is magasabb lesz. A közmű költségeinkre nem vonatkozik a rezsistop mert nem magánszemélyek vagyunk. A duplázódó összegű csekkeket már régen észrevettük, egyszerűen amit az állam támogatásként odaad a magánszemélyeknek azt rárakja a mi rezsiszámlánkra.

A jó minőségű krumpli 6-8 éve még 80 Ft-volt, tavaly 300-400, az idei árakat félve várjuk. A befőző paradicsom ősszel általában 80 Ft, tavaly 3-500 Ft alatt nem lehetett normális minőséget kapni. (7,5% infláció…. persze)

Néhány szállítónk azért nem juttatja el a megrendelt árut, mert ott a teherautó, csak nincs aki vezesse, így mi megyünk az ország különböző pontjaira beszerző körútra (ami pénz és idő..).

2. Személyzeti problémák

Az évek óta tartó nyűglődés (nyitások-zárások) miatt igenis vannak munkaerő problémák, mégpedig komolyak. Mi szerencsések vagyunk (személyzeti kérdésekben mindig azok voltunk), 4 éve ugyanaz a csapat (és milyen jó csapat!!!), túléltük a covidot, a folyamatos zárvatartás alatt a tartalékokból és magánvagyonból vittünk be elég pénzt, hogy mindenki megkapja fizetését, fizettük az adókat és járulékokat, átteleltettünk, kemény 2 éven vagyunk túl. A nyár közepén viszont fel kell bővíteni az állandó csapatot, ma ott tartunk, hogy nettó 800 eFt/hó (+szállás és étkezés) fizetésen nem jelentkezik senki egy séf helyettesi pozícióra.  Ez közel 2.200 EUR/hó, egy normális külföldi fizetés, csak nem kell elszakadni 1.000 Km távolságra, csak le kell jönni Tihanyba.

3. Covid

Elment 2 év és mire a pandémia végére értünk, megkaptuk az inflációt, háborút, nemzetközi feszültségeket…

Tavaly 300 napot kellett volna nyitva lennünk, ebből kb. 80 lett. Még ősszel bíztunk a csodában, amikor jött a telefon, hogy az egyik kolléga covidos. Azonnal zártuk az egész kócerájt, de balszerencsénkre mire az egyik kigyógyult, addigra elkapta a másik. (A történethez tartozik, hogy a covid irányítás telefonon közölte a Tihanyban lévő kollégával, hogy ha nem tud lázasan vezetni, akkor menjen fel járatbusszal Veszprémbe a tesztelésre…mentő? az nincs és ne is várja holnap sem lesz).

Szóval a covid. Önmagában nagyon nagy baj, hogy 2 évig gyakorlatilag zárva voltunk mindannyian. De ennél nagyobb baj, hogy sok kiváló szakember véglegesen elhagyta a szakmát, őket lehetetlen visszarángatni. Egy iparág felkészült, tanult és tapasztalt generációja veszett el és nekem úgy tűnik, hogy az utánpótlás sem áll sorban…

4. Piactorzítás és halál

A vendéglátó szektor ma úgy működik, hogy sorra nyílnak új helyek vagy váltanak tulajdonost különböző (jó helyeken lévő) éttermek, a befektető/tulajdonos pedig korlátlan forrással rendelkezik mert valami másból megszedte magát. A korlátlan forrásból van pénz eszement beruházásokra (ma egy menő pesti vendéglátó üzletet összerakni 4-500 millió forint, de ugye ismerünk 3,5 milliárdból megépült és évi 300 millió működési veszteséget termelő éttermet is…). Azok a helyek akik nem szükségszerűen profitorientáltak, azt csinálnak amit akarnak. Olyan fizetést adnak amilyet akarnak, olyan alapanyag költséggel dolgoznak amivel akarnak, van lóvéra pénz ahogy mondani szokás…

Aztán jön a hivatal és kioszt pár száz milliárdot. Épülnek nyúlfaroknyi teraszok 75-100 millióért, lesz valóban világszínvonalú látványborászat, még egy étterem a meglévő sok mellé….lehet szobánként 80-100 millió vissza nem térítendőből (nem tévedés!!! szobánként!!!) szép szállodákat építeni. Ha ezen felül elfogy a pénz akkor mindig van valami megoldás, mert az ország kormánya ott segít ahol tud.  Itt egy pályázat (vissza NEM térítendő), ott egy támogatott hitel…

Nem kérdés, ezek a létesítmények fürdenek a pénzben. Kétségtelenül túlélnek, pedig sokuknak nincs racionális, átgondolt és bevételre alapozott üzlete, egyszerűen képtelenek lennének normál piaci körülmények között érvényesülni. Van pénz marketingesre, megfizetett influenszerekre, kampányokra, szép fotókra, DJ-re, drága éttermi technológiákra, értelmetlenül drága belsőépítészetre.

És akkor itt vagyunk mi. Többes szám, sokan vagyunk akik polgári vendéglátással próbálkoznak, saját pénzünkből, profitorientáltan. Polgári, középár kategóriás, modern, közérthető, minőségi. Nem tudom, hogy észrevettétek-e, de ezek a helyek zárnak be sorban. Minőségi (ezáltal drága) alapanyagok, modern technológiák, kiváló és felkészült (tisztességesen megfizetett) szakemberek. Ugyanazt csináljuk mint a “nagyok”, csak közérthetőbb bisztró stílusban, nagyobb adagok, egyszerűsített fogások, felső-közép kategória, alsó-közép kategóriás áron. Soroljam fel azokat a helyeket akik az elmúlt 6-8 hónapban ebben a kategóriában bezártak? Már megtettem egyszer, nem ismétlem önmagam, a budapesti közönség tudja pontosan, hogy milyen ikonjainkat veszítettük el. Egyszerűen azért van ez, mert egy olyan versenyben, ahol költségvetési okokból én vagyok a sofőr, a szerelő, a gumi cserélő, a mérnök, a titkárnő, szemben korlátlan szponzori pénzből gazdálkodó profi F1-es csapatokkal—- eljön a pillanat amikor már szólnak, hogy ennek már nincs értelme, le kéne vonulni a pályáról és nem kéne a versenyzéssel próbálkozni, ez már nem az a verseny.

Márpedig a covid, infláció, háborús feszültségek és a piactorzítás ellen mi csak egy dolgot tudunk csinálni. A korábbi hatékonyságunkat eszement szintre emelni. Ma nincs már kertészünk, cukrászunk, árubeszerzőnk, gondnokunk, takarítónk, pénzügyesünk, marketingesünk, ezeket a funkciókat megoldjuk házon belül (azaz nagyjából én látom el egyszemélyben ezeket a posztokat amíg bírom). A csapat többi része pedig az évek alatt kialakult rutinra alapozva szuperhatékonyan dolgozik, jóval kevesebb emberrel látjuk el ugyanazt az üzletet. Ha nagy baj van, akkor beveszünk székeket és kevesebb vendéget engedünk be.

Mi még bírjuk. Szeretjük a szakmánkat, erősen bízunk abban, hogy jó amit csinálunk. Erős hitünk van abban, hogy a jó csak jót szülhet. Tesszük a dolgunkat, várjuk a nyarat, bízunk abban, hogy sok törzsvendégünk visszajön jó sokszor.

5. Egyéb hatások

Eszement adminisztráció, az adók mellett elképesztő darabszámú egyéb járulék (17 járulékot számoltam össze a Nébih díjtól az Artisjus-on át a kamarai hozzájárulásig), és hát azért el kell azt is mondani, hogy elindult és a csúcsra van járatva egy általunk üdvözölt folyamat, a vendéglátó szektor kifehérítése. Tudom, furcsa ezt hallani, de szerintem a kifehérítés jó, mivel a piac így végre ugyanazokat a feltételeket adja mindenkinek. Viszont szerintem ez is hozzájárul az árak növekedéséhez. Sokan eddig azért tudtak alacsony árszinten dolgozni, mert mondjuk nem fizettek Áfát vagy nem jelentették be az alkalmazottakat, ez az on-line pénztárgépek és az NTAK bevezetésével lényegében megszűnik, egyenlő játékszabályokat biztosítva minden játékosnak. Sajnos (kedves közönség) azonban ez azt is jelenti, hogy az olcsó helyek is drágábbak lesznek, a fogyasztó csak a drágulást fogja látni a mögöttes okokat nem…

6. Egy somma a végére

Igen, a válasz az, hogy mindenhol emelkedni fognak az árak. Mindenhol, nem csak a Balatonnál. Hozzá kell szokni, a fentebb felsorolt okokból minden vendéglátó kénytelen lesz emelni. Ez valószínűleg azt is magával hozza, hogy a piac konszolidálásáig a szektor egy meghatározó része  tönkremegy. Azért, mert a kényszerű áremelés nem jelenti azt, hogy a fogyasztók változatlan volumenben fognak költeni, várhatóan kevesebben és kevesebbszer mennek majd étterembe.

Mit tehetsz ez ellen? Ha már kevesebbszer jutsz el étterembe, támogasd fogyasztásoddal azokat a helyeket amelyeket szeretsz. A túlélés záloga az árbevétel. Én is ezt teszem Budapesten és ezeket a helyeket támogatom fogyasztásommal (és remélem, hogy könnyen és jókedvűen túlélik):

- Szaletly

- Vietnámi Gulyás

- 101

- Lashka

És végül de nem utolsósorban kérünk benneteket, hogy egész évben támogassatok bennünket, gyertek Tihanyba a Malackrumpliba!!

Járosi Tamás

Május 8. vasárnap- Giro d'Italia Tihanyban

Érdekesnek ígérkezik az első valóban májusi hétvége (nem a most következő május 1. hanem egy héttel később). Szombaton a Belső Tó partján Kecskeköröm ünnep (egy olyan falunap féleség), majd másnap, vasárnap 14 óra után kordonozás és Giro.
Én személy szerint rajongok a kerékpár sportért, így veletek együtt, 8.-án vasárnap délután a Malackrumpli teraszáról fogom nézni az előttünk lévő résztáv hajrát!!! Igen, a legizgalmasabb rész pont előttünk lesz!!
Egy pár tanácsot azért adnék a jelenleg kapott információk alapján:
1. Vasárnap 14.15-kor van kordonzárás, így autóval érdemes 13-14 óra között megérkezni és onnan gyalog tovább.
2. A mezőny nyugatról jön Keszthely irányából, feljön Tihanyba, majd az alsó úton (a Rév után) átmegy Balatonfüredre a befutóhoz. Ez azt is jelenti, hogy a mezőny elhaladása után a kordon nyitás Aszófőnél fog megkezdődni és a környéket is Aszófő irányába lehet majd elhagyni leghamarabb.
3. Ha én kerékpár rajongó vendég lennék, akkor vasárnap 13-ig elérném az Aszófői bekötőútnál lévő parkolót és onnan a kerékpár úton felgyalogolnék Tihanyba. A verseny után vissza gyalog, majd Aszófő-Pécsely útvonalon mennék Budapestre haza. A füredi befutó miatt Füreden vasárnap délután biztosan közlekedési káosz lesz.
4. A részhajrá igen látványos, nagy csapatok, óriási sebesség, nálunk biztosan fesztivál hangulat lesz. Utána meg érdemes egy jót enni és napozni a teraszon.
JTamás
page3image5622624 giro.png page3image23414080 page3image23416320

Tavasz van, túrázni kell....Tihanyban

Tavasz van, még nem nyár. Nincs egész nap strand meleg, nem jó még a víz....de csodás a Balaton és nagyszerű lehetőségek vannak kirándulni, montizni. Én utóbbit gyakorolom, nincs is jobb annál, mint 10-20 fok közötti tavaszi időben az erdei utakon bringázni. Az idei legjobb túrám hol máshol mint Tihanyban volt, nagy fejlődés van, sok kitáblázott erdei útvonal, zöldelő erdő, kevés turista... Az egyik legérdekesebb célpont a néhány éve épült kilátó, ami páratlan szépségű kitekintést ad a Balatonra. Persze a délelőtti túra után jól esik egy forró húsleves a Malackrumpliban...

Útvonal: Malackrumpli- Belső tó déli oldalán el egészen az erdőig majd egy kis kaptató után Cserhegy dűlő, vissza a belső tó partjára, északra megkerülve ki a Külső tóhoz, fel az Őrhegy kilátóba. Onnan vissza Belső-tó, majd Kiserdő telepi út - Tihany központ. Nem sok időm volt, így kb. 1 óra volt bringával, szerintem egy gyerekes gyalogtúrának mindenképpen vállalható.  img_3852.jpg

Egy igaz ember borai a palackban

Szászi Endre Badacsonyi borász, az egyik első bioborászat megteremtője. Messziről érkezik a nevét viselő borkostolóra (Radovin Böszörményi), fáradtnak tűnik. Tele a kis bolt, szó szerint az ablakban is ülnek, mindenki kíváncsi. Az elején egy kicsit túl kell beszélnie a tömeget, döcögős kezdés után bemelegszik és csak mesél és mesél. Mi, a közönség némán és áhítattal hallgatjuk. Rövid, velős történetek jönnek az életről, a rendszerváltás utáni újrakezdésről, a borász koncepciójának változásairől, az természet szeretetéről. Felesége képzőművész, az új cimkék megálmodója. Ha egy korty bort sem ittunk volna, akkor is egy szép és érdekes estét töltöttünk volna el a nagy betűs EMBER társaságában.

No de kóstoltunk is. Egy kicsit sok a 8 tétel, de szépen lassan végigmegyünk a soron. Olaszrizlingek, szürkebarát, cabernet franc, . A két legérdekesebb tétel a kéknyelű és a narancsbor. Ez útóbbi egy kísérlet amely meglehetősen kiválóra sikerült. Szüretlen, derítetlen, kénmentes. Szuperérdekes tétel, egyszerűen kilóg minden sorból.... felfelé.

Kiválóak a rizlingek, érezni és érteni lehet a különbséget a különböző dűlőkből szüretelt szőlő miatt mást és mást kínáló tételek között. A kéknyelű pedig egyszerűen más, érdekes, friss, nagyon badacsonyi.

Köszönjük a szervezőknek és Szászi Endrének is ezt a felejthetetlen estét. Mi biztosan tartani fogjuk továbbra is a muskotály gyöngyözőt, bevezetjük a kéknyelűt és a cserszegi fűszeres narancsbort.

Ha húsvét, akkor BÁRÁNY!!

Erről a reggeli címről az jut eszembe, amikor a bazi nagy görög lagziban a főszereplő közli a családjával, hogy Ian nem eszik húst mert vegetáriánus, erre lefagy a kompánia.... de a vicces nagynéni megoldja a helyzetet: Nem baj majd akkor sütünk neki bárányt!!

Szóval bárány. Ritkán esszük, pedig kellene több alkalmat biztosítani neki. Vettünk bárányt, feldolgoztuk, "fülétől a farkáig" ahogyan kell. Most hétvégén lesz leves, előételnek pájsli ázsiai felfogásban (nagyon-nagyon jó!!!), és a nap fénypontja: Bárány comb lassan készítve, mizunával, puliszkával, fermentált retekkel és spárgával. Végre előszedtük dédelgetett kincsünket is, a tavaly nagy gonddal készített savanyított gyöngyhagymát is.

És inni mit lehet? Balla Géza Rozzy gyöngyözőborát Erdélyből!!!

(Persze a végére kérjetek egy Lúdlábat is)

Hétköznapi hősök- Bálint Péter

Sok gazdaságban jártam, sokan közülük már nincsenek. Kemény élet ez, minden nap jöhet valami katasztrófa, azt szoktuk mondani, hogy ha esik akkor az a baj, ha meg nem akkor az. Nem is beszélve az állandó kiszámíthatatlanságról. Sokan feladják, családok bomlanak fel, sokan egy rossz szezonban elveszítik a család vagyonát.

Nálunk évekig ismétlődő problémák voltak (a teljesség igénye nélkül):

- Földi poloska invázió

- Meztelen csiga találkozó

- Tornádó szétszakította a sátrakat (ez nagyon súlyos költséggek járó havária)

- Akkor van mindig személyzeti probléma amikor nem kéne, hogy legyen (amikor terem akkor lép le mindenki)

- Értékesítési problémák (ez külön posztot érdemelne)

- Nyest, róka, görény, héja tizedelte az állatállományt, éppen mikor melyik

- Hatóságok, szomszédok, és egyéb jólelkű egyének

- Készletezés, raktározás problémái

No, de!!

Vannak még legények a gáton, azok a hétköznapi hősök akik mosolyogva állják a sarat. Ilyen role model számomra Bálint Péter, a #balintkert tulajdonosa.

Péterék Zsámbokon élnek és dolgoznak, ami azért érdekes, mert a környék zöldségtermelők mekkája, itt vannak Zsámbokon Matthew-ék (Zsámboki biokert), de pár faluval odébb Galgahéviz, Hévizgyörk vonalon számos ismert biotermelő van.

Péteréket a Fény utcai piacon ismertem meg, ha nincs éppen balaton, akkor minden szombaton megyek a piacra és sajnos meg kell állapítani, hogy rajtuk és egy másik kistermelőn kívül nem találtam igazi zöldséget annak ellenére, hogy sok asztalon árulnak ("őstermelők"). Péter ráadásul egy nagyon nyitott, nagydumás, láthatóan szívesen ismerkedő társasági ember, a szokásos zöldség válogatás és vásárlás mellett mindig jut 10 perc a csevegésre. Ennek persze a sorban mögöttem állók nem örülnek, mert ők is csevegni-vásárolni akarnak...

Szóval a zöldség. Péterék a levelesekben erősek, már február végétől jön a mizuna, tatsoi, japán spenót, wasabino, mibuna, stb. a sátrakból.  A termékek fantasztikusak, évek óta óriási fejlődés látható mindenben (minőség, mennyiség, fajtaválaszték) és mivel én pontosan tudom a saját példámból, hogy milyen cudar élet ez, csak azt tudom kívánni nekik, hogy tartsanak ki még hosszú évekig és legyen jó kedvük ezt a sok áldozattal járó életformát élni.

Mi vásároljuk a termékeiket (a Malackrumpli számára is) és veregetjük a vállukat minden találkozónkon.

Tegyétek ti is ezt. Támogassátok az utolsó mohikánokat, azokat a kistermelőket akik valódi zöldséget termesztenek nektek, mert már nincsenek sokan. Menjetek a piacra (Fény utca!!!), vegyetek sok mindent és lehetőleg keveset beszéljetek, hogy nekem több időm maradjon (csevegni).

Péter. Megemelem képzeletbeli kalapom előtted.

Új év, új sütemények (megyünk tovább a mentes és vegán úton)

A mi valóságunkban vannak élelmiszer érzékeny emberek, vannak olyan vásárlók aki egészségügyi vagy világnézeti okoból de szeretnének vegán módon étkezni, tiszta élelmiszereket vagy bizonyos szempontoknak megfelelő mentes ételeket fogyasztani.

Ezért készítettünk nektek új desszerteket:

1. Fermentált gyömbéres répatorta, citrom máz, kókuszhab (vegán, tojás és laktózmentes)

2. Csoki pohárkrém - tonkababos fehércsoki mousse, matcha teás piskóta, fekete csoki mousse  (vegán)

3. Alma tarte, vanília hab (gluténmentes)

4. Máktorta, erdei gyümölcsökből készülő kompót, kókuszhab (glutén és laktózmentes)